Friday, April 30, 2010

CINTA TERAKHIR






semoga terhibur dengan cerita kali ini...wek

♥♥ **************************************************** ♥♥

Petang yang cukup mendamaikan....sebuah rumah kampung tersegam indah telah lama dibiarkan kosong tidak berpenghuni..seorang gadis memandu CRV Merah masuk ke pengkarangan rumah tersebut, gadis itu mengukir senyuman. Hampir 3 tahun dia tak menjejakkan kakinya di sini..pelbagai memori suka mahupun duka tercipta di teratak nenda ini..segunung rindu yang di tanggung selama ini terlerai sudah.

Bila gadis itu membuka pintu rumah tersebut, dia terpandang pada sebuah potret, potret seorang wanita separuh abad memakai seledang di kepalanya beserta senyuman manis, dia merasakan seolah-olah wanita dalam potret itu sedang memandangnya sambil tersenyum, tu lah nenda yang amat dia kasihi..


" nenek.......Sue datang ni.......rindunya Sue dengan nenek" Sue bercakap dengan potret tersebut

" nek....." suaranya mula sayu

"Sue minta maaf...Sue takde di saat-saat terakhir nenek....."

air matanya mula bergenang....kenangan lalu mula menerjah fikiran...nenek ini lah yang menjaganya dari kecil hingga dewasa..ketika ibubapanya sibuk bekerja di kota..apabila Sue berumur 16 tahun ibubapanya datang mengambil Sue semula..namun setiap bulan pasti Sue akan datang menjenguk neneknya...

1 hari...ketika itu Sue berada di luar negara melanjutkan pelajarannya. Sue dikejutkan dengan berita tentang kematian nenek...ketika itu Sue sedang sibuk dengan peperiksaan akhirnya...dia tak dapat pulang..dia benar-benar tak menyangka yang neneknya akan pergi meninggalkan dia..baru semalam dia berbual dengan neneknya di telefon..

masih segar dalam ingatannya...neneknya sempat berpesan

" Sue....Sue jaga diri baik-baik...jaga tingkah laku..jangan tinggal sembahyang..ingat nenek sayangkan Sue..nanti bila Sue dah balik..jagan lupa datang jenguk rumah nenek yer..."

" jenguk rumah nenek jer ke ...nenek tak perlu junguk...?"

" mungkin masa Sue balik nanti..nenek ada kat tempat lain.."

" la........nenek nak pergi mana pula...? "

soalan dari Sue dibiarkan sepi tampa jawapan, pada keesokkan harinya..nenek pergi....meninggalakn dunia yang fana ini..

" argh.......!! memori..demi memori....tired of it....." Sue merungut


Sue duduk di birai jendela sambil merenung ke luar... lebihan airmatanya dikesat...bayu laut menghembus ke mukanya..terasa amat nyaman sekali...rumah itu terletak hanya 500 m dari pantai, cukup indah cukup mendamaikan, di situlah tempat Sue bermain...belajar...di pantai itu jugalah tempat untuk meluahkan perasaan..pantai itu jugalah menjadi saksi bertapa agungnya cinta antara nenek dan datuknya.

tiba-tiba dia terpandangkan sebuah pangkin yang terletak di bawah pohon rambutan yang rendang..sekali lagi dia tersenyum mengenang kisah lama...

" Am.........apa kabar lah agaknya dia sekarang ni....hrummm...."

Sue keluar dari rumah itu, menyarung sliparnya lalu pergi ke pangkin tersebut..banyak kenangan antara Sue dan Am terukir di sini...

" Am......kenapa diam jer ni...? "

" Am sedih yer...? " Am masih lagi mendiamkan diri...

" Am........jangan lah macam ni...Am sedih..Sue pun sedih juga tau...."

" Am....Sue pergi tak lama...4 tahun jer...kita masih lagi boleh berhubung...nanti Am send la email pada Sue hari-hari...kirim surat ke...."

" entah la Sue....dulu....Sue pernah jauh dari Am...tapi kita dapat juga jumpa...tapi kini...Sue makin jauh....dah tentu jarang sangat dapat jumpa....."

Sue mendapat tawaran untuk melanjutkan pelajarannya di UK kerana mendapat keputusan yang cemerlang dalam SPM nya...kerana itu lah Am bersedih...Am takut akan kehilangan Sue..Am bimbang seandainya hati Sue berubah bila mereka berjauhan..Am terlalu sayangkan Sue..Sue merupakan cinta pertama dan terakhir baginya.

Am dengan Sue sangat rapat..mereka berkawan dari kecil hinggalah mereka dewasa, banyak waktu mereka habiskan bersama..daripada kawan perasaan mereka berubah..mereka mula menyayangi di antara 1 sama lain..hati mereka telah bersatu...

" Am...jangan la macam ni....Am teruskan study Am..Sue pun sama gak...bila Am dah habis..Sue pun habis jugak....ala 4 tahun jer Am....tak lama..nanti time Raya Sue balik juga ke sini.." Sue cuba memujuk Am...

" macam mana kalau Sue dah berubah hati nanti...yer la..kat sana ramai mat saleh yang handsome-handsome...siapa lah Am ni kalau nak dibandingkan dengan mereka kan..? "

Sue ketawa bil amendengar kata-kata Am...

" Am......tak...hati Sue hanya untuk Am...takkan berubah..."

" ok lah....Sue kejar lah cita-cita Sue...Am pun macam tu juga....Am janji...Am akan tunggu Sue..."

" ha....macam tu la.....Am.....Sue sayang Am...sayang sangat-sangat..."

http://i7.tagstat.com/image03/0/85a1/00lv051o8mx.jpg

♥♥****************************************************♥♥

pada tahun pertama Sue berada di UK...tak jemu-jemu Sue menanti email dari Am...adakalanya Am mengirimkan barang-barang dari Malaysia..ketika itu perasaan Sue pada Am tak berubah walaupun ada yang cuba menghampiri Sue..

Namun......sejak kehadiran Mike dalam hidup Sue...segalanya telah berubah. Lelaki tinggi lampai berambut perang bermata biru itu mampu membuatkan hati Sue berubah. Kiriman email dari Am dipandang sepi..Sue bahagia bersama Mike, malah Mike telah berjanji ingin sehidup semati dengan Sue, Mike juga telah berjanji ingin mendalami Agama Islam dan ingin mengahwini Sue.

Sue...
kenapa Sue tak balas emali Am...sibuk sangat ke Sue di sana...?

Am rindukan Sue...kenapa Sue semakin jauh dari Am...Am ada buat salah pada Sue ke..?
atau....hati Sue dah berubah.....?

sayu hati Sue apabila membaca emali dari Am...

" setianya dia....aku sayangkan Am...tapi....cinta aku hanya untuk Mike..." hatinya berbisik..

Am sayang....
Maafkan Sue...Sue dah menghianati cinta kita...Sue dah langgar janji Sue...
kini Sue bahagia dengan yang lain...maafkan Sue....

Am bina lah hidup baru...lupakan Sue...
jangan cari Sue lagi...jangan tunggu Sue lagi..bencilah Sue semahunya...Sue rela...
Sue benar-benar bersalah pada Am...maafkan Sue....


Am jaga diri baik-baik nyer....
Sue sayang Am...tapi cinta itu telah tiada...
maafkan Sue...


*surayahanim*


sejak daripada itu...tiada lagi kiriman email dari Am..

kehidupan Sue berjalan seperti biasa..kerana kasihnya yang menggung terhadap Mike..Sue menerima tawaran untuk berkerja di kota London..hasrat untuk pulang ke tanah air..dilupakan hanya kerana Mike .

tetapi langit tak selalunya cerah..hubungan Sue dan Mike mula dilanda masalah..mereka kerap berbalah..dan paling mengejutkan bila Sue mendapati Mike telah curang pada Sue, dalam diam Mike ada hubungan dengan teman serumah Sue sendiri..

paling memilukan..Mike telah menghina Sue di depan temannya itu..saat itu., Sue rasakan dunianya gelap...hatinya sakit...hatinya hancur berderai ibarat kaca yang terhempas ke bumi...baru kini dia sedar betapa sakitnya hati Am...betapa hancurnya hati Am..betapa kecewanya Am bila dia mengkhianati cinta mereka..sesungguhnya...Allah itu maha besar..what you give..you get back..

Sue redha dengan apa yang telah berlaku...lalu mengambil keputusan untuk pulang ke Malaysia..

http://fc05.deviantart.net/fs31/f/2008/199/1/c/love_hurts__by_CristinaN.jpg

♥♥****************************************************♥♥

" Sue........Sue........."

Sue dengar namanya di panggil-panggil..lalu menoleh ke arah suara tersebut..

" eh....Cik Yam....." sambil menghadiahkan sebuah senyuman

wanita itu terkedek-kedek berjalan mendekati Sue..

" Cik Yam apa kabar...? " sambil mencium tangan wanita tersebut

" Sihat....macam yang kau tengok sekarang ni....bila kau balik..?"

" baru la juga sampai...rindu kat kampung ni...."

" mesti kau rindukan nenek kau kan...yer la masa arwah tu pergi kau tak sempat balik..."

" hmm....nak buat macam mana Cik Yam...Sue ada exam masa tu...kalau balik pun tak sempat nak jumpa..."

" erm....Cik Yam nak pergi mana ni...?" Sue cuba mengubah topic perbualan

" aku nak pergi umah Si Senin tu ha....menolong apa yang patut..dia buat majlis sambut menantu esok.."

" iyer ke...siapa yang kawin...?"

" iyer la...kau tak nampak ke kemah kat rumah dia masa kau masuk kampung ni tadi...?"

" tak pun...Sue ikut jalan dalam...saja nak ronda-ronda kampung..."

" patut lah....wah cantik kereta kau yer...? " Cik Yam memuji

" eh Cik Yam ni...tak de lah....biasa jer tu.....erm...anak Pak Senin yang mana kawin tu Cik Yam..?" Sue bertanya lagi...

" si Am...dia kawin dengan orang Kedah..katanya kenal masa belajar dulu..."

Sue terkedu.....air mata mula bergenang di tubir matanya...namun di tahan...

" eh...aku pergi dula la....kau pun senang-senang pergi la yer..kau pun rapat dengan anak-anak si Senin tu kan..? "

" insya'Allah Cik Yam...."

" iyer la...aku gerak dulu...kau duduk rumah tu baik-baik...kunci apa yang patut..budak-budak zaman sekarang bukan boleh percaya..penyamun semuanya..."

Sue hanya mengangguk...

" Am.....Am dah kawin..."

" kenapa aku perlu menagis...?? tak sepatutnya aku menangis...." Sue bemonolog sendiri..

"Am....moga kebahagian sentiasa menjadi milik mu......."

Air mata nya jatuh juga...bagai mutiara yang terputus dari rangkainya...air mata yang sarat dengan sesalan...juga kegembiraan...

http://standbyyou.files.wordpress.com/2009/06/love_hurts.jpg

♥♥****************************************************♥♥

so..macam mana dengan cerita kali ni...ok tak...??

tolong komen yupp....

nak sambung lagi or biar jer macam ni..??

semoga terhibur...sorry if u all rasa cerita kali ni boring..emo20

3 comments:

aYu said...

cerita ni mcm cerpen.
tapi ok ar..
ada nilai n pengajaran.
ye x?

kunci kebahagiaan dalam Long distance relationship mcm sy ni..
kepercayaan..kejujuran..dan KESETIAAN..

aesthetic said...

ayu x yah risau..pzam 2 memg bleh bwk diri..memg laki yg setia...hehe..sket2 cter psl ayu..kteorg smua pn dh anggap dia cm abg kteorg...

::mak incik:: said...

what u give u get back.... hoho.... sadisnye cite ni.. hik3...